Koulun yhteystiedot:
Espoon Steinerkoulu
Olarinniityntie 10, 02210 Espoo
040 842 1520 koulusihteeri Tarja Waljakka
040 516 5198 rehtori Filip Häyrynen
040 842 1401 apulaisrehtori, opinto-ohjaaja Maria Virkkilä
045 773 13130 talouspäällikkö Marika Törnblom
040 842 1523 kouluisäntä Janne Haapa-aho
040 842 1566 kouluisäntä Timo Viena
040 842 1524 iltavahtimestari
040 842 1525 opettajainhuone
040 628 1125 oppilasravintola
046 877 2572 terveydenhoitaja Kati Leppänen
040 842 1502 kuraattori Camilla Nyberg
www.espoonsteinerkoulu.fi
Opettajat ja muu henkilökunta:
etunimi.sukunimi@espoonsteiner.fi
Espoon Steinerkoulun lukion opettajat:
Aitolehti Anne, puhe- ja draamaopettaja
Halonen Antti, saksa, uskonto,
Harpela Janne, englanti
Häyrynen Filip, rehtori
Heikkilä- Hänninen Irina, erityisopetus
Koskimies Kaj, fysiikka, kemia
Kovero Solja, eurytmia
Kämäräinen Risto, elämänkatsomustieto, filosofia, psykologia
Lehti Nina, biologia, maantiede, lukion 1.luokan luokanohjaaja
Löfgren Mette, ruotsi, lukion 1.luokan luokanohjaaja
Mikkilä-Huttunen Leena, ort. uskonto
Miettinen Marjaana, musiikki
Männistö Jori, pianisti, kuoro
Parkkonen Sinikka, eurytmia, lukion 2. luokan luokanohjaaja
Ruokonen Nina, kuvataide
Uushaara Minna- Maarit, äidinkieli ja kirjallisuus
Uusimäki Jukka, liikunta, terveystieto, lukion 2. luokan luokanohjaaja
Virkkilä Maria, historia, yhteiskuntaoppi, opinto-ohjaus, apulaisrehtori, ylioppilaskirjoitukset
Ylinampa Tuukka, matematiikka, lukion 3. luokan luokanohjaaja
______________________________
Espoon Steinerkoulu
Espoon Steinerkoulu on yhtenäiskoulu, joka jakaantuu perusopetukseen ja lukiokoulutukseen. Lukion osalta koulu on Helsingin Rudolf Steiner -koulun alainen Espoon toimintayksikkö. Opetus nojautuu steinerkoulujen kansainväliseen opetussuunnitelmaan sekä valtakunnallisiin lukion opetussuunnitelman perusteisiin.
Koulu toimii opetusministeriön myöntämän opetuksen järjestämisluvan mukaisesti, erityistehtävänään steinerpedagoginen lukiokoulutus. Opetus pyrkii tasapainoisesti huomioimaan paitsi tiedollisen, myös taiteellisen ja toiminnallisen kasvatuksen. Ihmisen kehityksen idea läpäisee kasvatus- ja opetustyön. Opetussuunnitelman lähtökohtana on opettaa kutakin ikäkautta puhuttelevia asioita taiteellista ja toiminnallista lähestymistapaa apuna käyttäen.
Steinerpedagoginen kasvatus kiinnittää huomiota yksilön aloitteellisuuden ja toiminnallisuuden, tasapainoisen tunne-elämän sekä erityisesti ylemmillä luokilla itsenäisen ajattelun kehittämiseen. Luokan ja koulun yhteiset projektit tukevat nuoren sosiaalista ja yksilöllistä kasvua sekä kehitystä.
Lukion päättötodistuksen ja/tai ylioppilaskirjoitusten suorittaminen koulussamme antaa samat jatko-opintokelpoisuudet kuin muissakin lukioissa. Ylioppilastodistuksella sekä lukion päättötodistuksella voi pyrkiä yliopistoihin ja korkeakouluihin sekä ammattiopistojen yo-linjoille.
Oppilaskunta
Espoon Steinerkoulussa toimii oppilaskunta, joka osallistuu koulun kehittämiseen. Oppilaskunnan hallitus valitaan oppilaista ja opiskelijoista ja se kokoontuu määräajoin keskustelemaan esimerkiksi siitä miten koulua voi kehittää ja suunnittelemaan tapahtumia ja tempauksia. Oppilaskunnan hallituksen avulla pyritään kehittämään koulua, parantamaan eri luokkien ja opettajien välistä viestintää ja tiivistämään yhteishenkeä. Oppilaskunnan tärkeä tehtävä on myös järjestää tapahtumia ja hauskoja tempauksia koululle. Oppilaskunnan hallitukseen valitaan joka vuosi puheenjohtaja demokraattisesti äänestämällä, kuin myös varapuheenjohtaja sekä sihteeri, joka pitää kokouksista pöytäkirjaa oppilaskunnan omaan blogiin. Jos olet kiinnostunut oppilaskuntatoiminnasta, ota yhteyttä luokanohjaajaasi. Oppilaskuntatoiminnasta voi saada opintopisteitä.
Tukea opiskeluun
Espoon Steinerkoulussa oppilaille ja opiskelijoille tarjotaan koulupsykologin, terveydenhoitajan, koululääkärin, koulukuraattorin ja muun opiskelua tukevan henkilöstön palveluja säännöllisesti läpi lukuvuoden. Opiskeluhuoltoryhmän jäseniin (koulukuraattori, koulupsykologi ja terveydenhoitaja) voivat olla yhteydessä luokanvalvoja, vanhemmat tai opiskelija itse. Kaikkiin opiskeluhuollon asiantuntijoihin voi olla yhteydessä Wilmalla. Koulupsykologin ja koulukuraattorin sekä terveydenhoitajan tavoittaa myös puhelimitse heidän ilmoittamistaan puhelinnumeroista. Kaikki yhteydenotot ja työskentely perustuvat luottamukseen, kunnioitukseen ja vaitiolovelvollisuuteen.
Opiskelijalle on järjestettävä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti opiskeluhuollon psykologin tai kuraattorin kanssa viimeistään seitsemäntenä oppilaitoksen työpäivänä sen jälkeen kun tapaamista on pyydetty. Tapauskohtaisesti yksittäisen opiskelijan tuen tarpeen selvittämiseksi ja järjestämiseksi voidaan koota hänen luvallaan asiantuntijaryhmä. Ryhmässä käsiteltäviä asioita voivat olla mm. nuoren koulunkäyntijärjestelyt, oppimisvaikeudet, käyttäytymisen ja tunne-elämän ongelmat, perheeseen liittyvät syyt tai sosiaaliset suhteet. Opintojen ohjauksesta vastaavat luokanohjaajat, opinto-ohjaaja ja muut opettajat. Erityisopettajalta voi myös pyytää apua jos opintojen kanssa on ongelmia.
Tietotekniset laitteet ja palvelut
Opiskelijoille annetaan opiskelukäyttöön kannettava tietokone. Koulun verkon palvelujen käyttö edellyttää kirjautumista henkilökohtaisella käyttäjätunnuksella, joka jaetaan kaikille opiskelijoille. Tunnuksen saamiseksi on hyväksyttävä käyttöoikeussopimus.
Koulussamme on käytössä koulun ja kodin välisessä viestinnässä Wilma. Opettajat selvittävät Wilman kautta arvioinnit ja poissaolot, sekä viestivät opiskelijoiden ja huoltajien kanssa. Huoltajat seuraavat ja selvittävät Wilman kautta opiskelijan poissaoloja, viestivät opettajien kanssa ja lukevat koulun tiedotteita. Wilmaan voi kirjautua koululta saaduilla käyttäjätunnuksilla. Wilma löytyy osoitteesta https://espoonsteiner.inschool.fi.
Kouluruokailu
Koulussamme toimii oma keittiö, jota hoitaa Compass Group. Koulussamme tarjoillaan lounas, sekä maksullinen aamupala ja välipala.
Opintojen rakenne
• Lukio-opinnot muodostuvat pakollisista, valinnaisista, sekä erityisen koulutustehtävän mukaisista opintojaksoista. Lukion päättötodistuksen saadakseen oppilaan on suoritettava hyväksytysti yhteensä 150 opintopistettä.
Valtakunnalliset pakolliset opinnot
• Kaikille pakollisten opintojen lukumäärä on määritelty valtakunnallisesti: 94–102 opintopistettä.
Valtakunnalliset valinnaiset opinnot
• Valinnaiset opinnot on tarkoitettu syventämään tietoja ja taitoja aineista joista on kiinnostunut ja joista haluaa suorittaa ylioppilastutkinnon kokeen. Valtakunnallisia valinnaisia opintoja tulee suorittaa vähintään 20 opintopistettä.
Erityisen koulutustehtävän mukaiset opinnot
- Kaikkien Espoon Steinerkoulun lukiolaisten edellytetään suorittavan tarjottavat erityisen koulutustehtävän mukaiset opintojaksot eli ns. steineropintojaksot (vähintään 24 op).
- Erityisen koulutustehtävän mukaiset opintojaksot suoritettuaan opiskelija voi vähentää (jättää suorittamatta) 16 opintopisteen verran pakollisia opintojaksoja. Tämä tapahtuu kuitenkin siten, että vain puolet kyseisen aineen pakollisesta opintopistemäärästä voi vähentää. Täten pakollisia opintojaksoja pitää suorittaa vähintään 78 opintopisteen verran (lyhyen matematiikan opiskelijat).
Koulukohtaiset valinnaiset opinnot
- Koulukohtaiset valinnaiset opintojaksot sisältävät aineksia eri oppiaineista, ovat menetelmäkursseja tai saman tai muun koulutuksen järjestäjän järjestämiä ammatillisia opintoja tai lukion tehtävään soveltuvia muita opintoja. Lisäksi opiskelija voi tehdä lukiodiplomeita eri oppiaineista
- Koulukohtaiset valinnaiset opinnot ovat opiskelijalle valinnaisia.
Opintojen suorittaminen
Oppiaineet jakautuvat opintopisteiksi, joiden laajuus on keskimäärin 16 tuntia. Olet oikeutettu opintotukeen ja opiskelija-alennukseen vain jos suoritat vähintään 40 opintopistettä lukuvuodessa.
- Lukiota vastaavan oppimäärän suorittaminen sisältää vähintään 150 opintopistettä. Vuosittain suositeltava opintomäärä on vähintään 50 op.
- Opintojakson keskeyttämistä on mahdollista anoa kirjallisesti Wilmassa aineenopettajalta ja opinto-ohjaajalta. Seuraavan vuoden valintoja on mahdollista tarkistaa aina kevätlukukauden aikana.
- Lukiodiplomit suoritetaan Opetushallituksen ohjeiden mukaan. Koulu suosittelee lukiodiplomien suorittamista lukion 3. luokan keväällä.
Lukiossamme järjestetään esimerkiksi seuraavia erityisen koulutustehtävän mukaisia opintoja
Kuvataiteen materiaalit
Tutustutaan erilaisiin kuvataiteessa työstettäviin materiaaleihin. Kivenveistossa tutustutaan saippuakiven työstämiseen. Tutkitaan muovailun peruselementtejä: tilavuus, pinta sekä tasojen, linjojen, särmien ja pisteiden välisiä muuntumisia, kaksoistaivutettua pintaa, koveraa ja kuperaa. Tarkoitus tunnistaa ja pystyä kuvailemaan muovailtujen muotojen erilaiset laadut. Keramiikassa valmistetaan savesta muovaillen koriste- ja käyttöesineitä makkaratekniikalla, levytekniikalla tai dreijaamalla. Harjoitellaan töiden koristelua ja värjäämistä engobeväreillä sekä polttamista ja lasittamista. Tutustutaan valon, varjon ja värien maailmaan erilaisia työskentelytapoja käyttäen mm. hiili, grafiittiliitu, pastelliliitu ja akvarellivärit.
Eurytmia – Näkyvää laulua ja puhetta
Eurytmiaopinnot antavat mahdollisuuden löytää koko kehon ilmaisuvoima liikkeen kautta. Oma sisäinen kokemus esimerkiksi musiikista, puheesta, väreistä tai tunnelmista muunnetaan näkyväksi liikkeeksi, yhdessä toisten kanssa. Eurytmia vahvistaa keskittymiskykyä ja ryhmätyötaitoja. Sitä opiskellaan kaksi tuntia viikossa.
Ohjelmointi ja robotiikka 1&2
Opintojaksolla tutustutaan ohjelmoinnin perusteisiin ja robotiikkaan sekä tutkitaan meitä ympäröiviä teknologiaa. Ohjelmointia lähestytään myös käytännönläheisesti robotiikan avulla. Opintojaksolla huomataan, miten ohjelmointi liittyy tavalla tai toisella kaikkiin maailman teknologisiin ilmiöihin. Lisäksi opintojaksolla opitaan elektroniikkaa, ohjelmointia, robotiikkaa ja muotoilua.
Astronomia
Opintojaksolla tutustutaan maailmankaikkeuden rakenteisiin, avaruustutkimukseen ja maailmankuvan kehitykseen ihmiskunnan historian aikana. Opittuja sisältöjä työstetään taiteellisesti. Opintojakson keskeisiä sisältöjä voidaan tarkastella esimerkiksi seuraavin keinoin: maalaukset, yliopisto- ja museovierailut, esitelmät ja ryhmätyöt.
Mittaus, maisema ja me
Opintojaksolla opiskellaan matemaattisia aineita, kuvataidetta ja liikuntaa käytännönläheisesti. Opintojakso toteutetaan lukio-opintojen alussa ja tarkoituksena on tutustua uusiin luokkatovereihin sekä oppia toimimaan ryhmässä. Lisäksi opintojakson aikana tutustutaan käytännössä maanmittaukseen ja kartan piirtämiseen mittaustulosten perusteella. Opintojakso pyritään toteuttamaan osittain leirikoulumuotoisena.
Lukion kuoro
Kaikki lukiolaiset osallistuvat lukion kuoroon. Kuorossa venytellään, lämmitellään ääntä ja lauletaan erilaisia kappaleita moniäänisesti ja yksiäänisesti.
Säveltaide
Säveltaiteessa tutustutaan länsimaisen musiikin historiaan. Opintojakso alkaa keskiaikaisesta musiikista ja päättyy tämän päivän klassiseen musiikkiin. opintojaksolla kuunnellaan paljon erilaisia kappaleita ja lisäksi tehdään ainakin yksi konserttikäynti.
Luonto ja ihmisen suhde luontoon
Syvennytään enemmän Goethen värioppiin ja prismailmiöihin, joiden kautta tutustutaan ympärillämme vallitseviin väreihin ja luonnonilmiöihin. Tutkitaan luonnon tunnelmia, suomalaisia maisemia ja maisemamaalareita, mukaan tulevat vuoden- ja vuorokauden rytmit, puu- ja kukka-aiheet. Aiheita lähestytään maalaten, piirtäen ja savesta muovaillen. Muovailussa tutkitaan kolmiulotteisesti muodon liikettä ja psykologista ilmaisuvoimaa. Pyritään kokemaan muodot sisä- ja ulkopuolelta, opitaan erottamaan orgaaniset ja epäorgaaniset muodot toisistaan. Tutustutaan 1900-luvun modernin taiteen suuntauksiin ja taiteilijoihin Suomessa, Pohjoismaissa ja Euroopassa.
Ihminen kuvataiteen keinoin
Tutkitaan miten ihminen on kuvannut itseään taidehistorian kulussa ja kuinka kuvaustapa on muuttunut. Korostetaan ihmisen erityislaatua ja tarkastellaan eri-ikäisten kasvoja. Tarkastellaan ihmisen koko olemusta, liikkeitä, päätä, mittasuhteita, vastakkaisia tunteita, erityyppisen ihmispään ja kasvojen vastakkaisuuksia, luonnetutkielmia, tiettyjen piirteiden yksipuolisuuksia, (esim. karikatyyrejä, irvistyksiä), tehdään myös omakuvia erilaisilla tekniikoilla mm. hiilellä, lyijykynällä, akvarelli-, gouache- ja öljyväreillä.
Kirjansidonta
Opintojaksolla aloitetaan kirjansidonnan historiasta edeten työvälineistöön ja materiaalioppiin. Kirjansidonnassa tutustutaan erilaisiin kirjansidontamenetelmiin ja -materiaaleihin sekä niiden ominaisuuksiin. Valmistetaan mm. pehmeäkantinen kirja ns. japanilainen kirja ja eurooppalainen kovakantinen kirja. Kirjansidonnassa kiinnitetään erityistä huomiota työsuorituksen pitkäjänteisyyteen ja tarkkuuteen sekä kädentaidon ja esteettisen tajun yhdistymiseen.
Geometria taiteessa
Opintojaksolla tutkitaan monia aiheita eri näkökulmista, niin liikkeen, käden liikkeen kuin ajattelun avulla. Lisäksi opintojaksolla harjoitellaan muotojen, peilausten ja siirtojen hahmottamista ajattelemalla, piirtämällä, maalaamalla ja liikkumalla. Ympäröivän maailman havainnoiminen ja kuvaaminen piirtämällä ja maalaamalla harjoittaa opiskelijan luovuutta ja visuaalisen kulttuurin monilukutaitoa.
Oma projekti
Työ on kypsyysnäyte, jonka opiskelija toteuttaa itsenäisesti valitsemastaan aiheesta. Työn suunnittelu alkaa jo esittelyä edeltävän lukuvuoden aikana, jolloin opiskelija hyväksyttää työnsä aiheen opettajakunnalla. Opiskelijalla on työn tekemisessä koulun opettaja aikatauluohjaajana. Työprosessi ja työn tulokset esitellään vanhemmille, luokkatovereille ja muille koulun opiskelijoille. Tavoitteena on, että opiskelija pystyy selkeästi esittelemään työprosessin ja sen tulokset yleisölle.
Kulttuurimatka- kulttuurihistorian leirikoulu
Lukion 3. luokan syksyllä tehdään noin viikon pituinen kulttuurimatka, johon luokka kerää varoja lukion ensimmäisten vuosien ajan. Matkan kohteena on kulttuuri- ja taidehistoriallisesti merkittävä kohde (Italia, Skotlanti tai Wien). Kulttuurimatka järjestetään erityisen koulutustehtävän mukaisena opiskelijoille valinnaisena opintojaksona ja siitä saa kaksi opintopistettä.
Kulttuurimatkan tarkoituksena on toimia steinerkouluopintojen huipentumana ja koostaa yhteen lukion eri oppiaineiden sisällöt käytännössä. Kulttuurimatka tiivistää parhaimmillaan luokan yhteishenkeä ja kehittää sosiaalisia taitoja. Kulttuurimatka laajentaa nuoren maailmankuvaa saaden uusia kokemuksia ja osaltaan auttaa kasvamaan sivistyneeksi, itsenäiseksi ja avarakatseiseksi yksilöksi.
Matkaa ennen jokainen opiskelija tekee esitelmiä matkan kohteeseen liittyvistä aiheista ja esittelee työnsä matkalla. Esitelmien lisäksi osa opintojakson suoritusta on itsenäisesti työstettävä matkapäiväkirja, jossa opiskelija tuo esille omia ajatuksiaan matkasta ja tekee matkalla annettuja tehtäviä. Matkalle lähtijöille pidetään suosituksena 100 suoritettua opintopistettä ennen matkan varaamista sekä säännöllinen koulunkäynti ennen matkaa.
Ylioppilastutkinnon kokeet
Ylioppilastutkinnon ajan tasalla olevan tiedon löytää osoitteesta https://www.ylioppilastutkinto.fi/ Ylioppilastutkinnon kokeet suoritetaan enintään kolmen perättäisen tutkintokerran aikana. Kokelaan on suoritettava viisi koetta, joihin sisältyy äidinkielessä ja kirjallisuudessa järjestettävä koe sekä kokelaan valinnan mukaan vähintään kolme koetta ryhmästä, johon kuuluvat matematiikan, toisen kotimaisen kielen, vieraan kielen ja reaaliaineen koe. Kokelas päättää itse, minkä viidennen kokeen suorittaa, esimerkiksi toisen reaaliaineen kokeen tai vieraan kielen.
Ylioppilastutkinnon kokeet
Aina pakollinen koe
• äidinkieli ja kirjallisuus / suomi toisena kielenä
Neljä muuta koetta valitaan seuraavista:
• vieras kieli/kaksi vieraan kielen koetta
• toinen kotimainen kieli
• matematiikka
• reaaliaineen koe/kaksi reaaliaineen koetta
Kokelas voi sairauden, vamman, lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeuden, vieraskielisyyden taikka muun niihin rinnastettavan syyn vuoksi suorittaa ylioppilastutkinnon kokeet poikkeavasti (laki ylioppilastutkinnosta 502/2019 9 § 1 mom.). Edellä mainitut syyt eivät automaattisesti oikeuta erityisjärjestelyiden käyttöön, vaan edellytyksenä on, että syy estää kokelasta suorittamasta koetta samalla tavoin kuin muut kokelaat. Opiskelijan tulee olla yhteydessä erityisopettajaan, opinto-ohjaajaan ja ylioppilaskokeista vastaavaan rehtoriin hyvissä ajoin ennen tutkintoon ilmoittautumista, mielellään lukio-opintojensa alussa, jos hän haluaa kokeisiin tai arvosteluun erityisjärjestelyitä.
Ylioppilastutkintolautakunta päättää erityisjärjestelyjen käytöstä sekä koesuoritusta heikentävän syyn huomioon ottamisesta arvostelussa kokelaan tai hänen huoltajansa tekemän hakemuksen perusteella. Hakemukseen liitetään lukion lausunto haettavien erityisjärjestelyiden tarpeesta, toimivuudesta ja kohtuullisuudesta. Jos kokelaalla on ollut mahdollisuus erityisjärjestelyihin opintojen aikana, tulee lausunnosta käydä ilmi, onko kokelas käyttänyt näitä järjestelyitä ja ovatko ne olleet hänelle tarpeellisia. Ennen kuin kokelas ryhtyy hakemaan lautakunnalta erityisjärjestelyjä ja hankkimaan tarvittavia liitteitä, hänen on syytä keskustella tarvittavista erityisjärjestelyistä sekä niiden toteuttamisesta erityisopettajan ja lukion rehtorin kanssa.
Lisätietoja https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/ylioppilastutkinto/yleiset-maaraykset-ja-ohjeet
Vieraskieliselle kokelaalle, jolla on puutteita opetuskielen hallinnassa, voidaan hakemuksesta myöntää erityisjärjestelynä kaksi tuntia lisäaikaa muissa kuin vieraan kielen kokeissa. Erityisestä syystä vieraskielisyyteen rinnastettavana pidetään sitä, että kokelaalla on puutteita tutkintokielen hallinnassa, esimerkiksi jos ruotsinkielinen kokelas suorittaa ylioppilastutkinnon suomeksi (tai päinvastoin).
Jos lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeus halutaan ylioppilastutkinnossa ottaa huomioon,
tulee kokelaan hankkia asiaa koskeva lausunto. Lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeudesta ja sen vaikeusasteesta antaa lausunnon asiaan perehtynyt erityisopettaja.
Jos ylioppilaskokelaalla on sairaus tai vamma ja kokelas tai hänen huoltajansa haluaa, että se otetaan ylioppilastutkinnossa huomioon, tulee kokelaan tai hänen huoltajansa hankkia lääkärin lausunto sairaudesta tai vammasta sekä muut tilanteen selvittämiseen tarvittavat liitteet. Lääkärinlausunnosta tulee ilmetä diagnoosi, sairauden tai vamman vaikutukset kokeiden suorittamiseen ja lääkärin erikoisala, ja siinä tulee olla lääkärin allekirjoitus.
Jos kokelaan erityisen vaikea elämäntilanne halutaan otettavaksi ylioppilastutkinnossa huomioon, siitä tulee hankkia selvitys tai puoltolause. Erityisen vaikea elämäntilanne voi johtua esimerkiksi lähiomaisen vakavasta sairastumisesta tai kuolemasta, vaikeasta perhetilanteesta tai raskaasta oikeudellisesta prosessista. Lisätietoja: www.ytl.fi
Opintojen arviointi ja opinnoissa eteneminen
Opintojen arviointi perustuu opiskelijan monipuoliseen näyttöön. Arvioinnissa huomioidaan opiskelijan työprosessi, opiskellun aineen itsenäinen työstäminen ja sen tulokset sekä opetetun oppiaineen järjestetyt näytöt tai kokeet.
Arvioinnin tapoja ovat kirjallinen ja suullinen palaute, arviointikeskustelut, numeroarviointi ja opiskelijan suorittama itsearviointi. Arvioinnista annetaan tietoa sekä opiskelijoille että heidän huoltajilleen.
Todennetut ja koulun tietoon tuodut oppimisvaikeudet, sairaudet sekä vammat, jotka vaikeuttavat osaamisen osoittamista, otetaan huomioon arvioinnissa siten, että opiskelijalle annetaan mahdollisuus osoittaa tietonsa ja taitonsa. Jotta voisimme parhaalla mahdollisella tavalla huomioida oppimisvaikeudet, on oppilaan toimitettava koululle asiantuntijalausunto ko. oppimisvaikeudesta ja sen luonteesta.
Kunkin oppiaineen tai aineryhmän osalta opiskelijan arvioinnista päättää kyseisen oppiaineen opettaja. Mikäli opettajia on useita, päätös tehdään yhdessä. Opiskelijalla on oikeus saada tieto arviointiperusteista ja niiden soveltamisesta häneen.
Oppiaineita opetetaan opintojaksoina. Opiskelijan oppiaineen oppimäärä muodostuu pakollisista ja valinnaisista opintojaksoista sekä erityisen koulutustehtävän mukaisista opintojaksoista. Samassa oppiaineessa eri opiskelijoilla voi olla erilaajuiset oppimäärät. Oppiaineen oppimäärän arvosana määräytyy kaikkien opiskelijan opiskelemien aineen opintojen arvosanojen aritmeettisena keskiarvosanana. Oppiaineen arvosanaa on mahdollisuus korottaa, mikäli opiskelijan tiedot ja taidot ovat opiskelun päättövaiheessa aineen arvosanojen perusteella määräytyvää paremmat.
Opiskelijan on suoritettava vähintään 2/3 pakollisista ja valinnaisista opintojaksoista hyväksytysti. Arvosanalla arvioitavista opinnoista opiskelijalla saa olla hylättyjä (arvosana 4) kursseja enintään seuraavasti:
Opintopisteiden määrä oppiaineissa | Hylättyjä opintopisteitä |
2 – 4 op | 0 |
6 – 10 op | 2 |
12 – 16 op | 4 |
18 op tai enemmän | 6 |
Hylätyt / keskeytyneet opintojaksot ja etenemiseste
Kaksi peräkkäistä hylättyä (arvosana 4) tai keskeytynyttä (merkintä K) opintojaksoa samassa oppiaineessa muodostaa etenemisesteen. Tässä tapauksessa opiskelijan on suoritettava tarvittavat opintojaksot tai korotettava hylätty arvosana ennen kuin hän voi jatkaa oppiaineen opiskelua seuraavilla opintojaksoilla.
Hylätty arvosana (4) on ansaittava. Saadakseen arvosanan 4 opiskelijan tulee osallistua opetukseen, tehdä vaadittavat tehtävät ja osallistua mahdolliseen kokeeseen. Mikäli opiskelijalla on poissaoloja enemmän kuin 3 x 75 min normaalimittaisesta opintojaksosta (kts. lukiolaki 23, 24, 25, 26, 29a ja 32), merkitään opintojakso keskeytyneeksi (K) ja se on suoritettava kokonaisuudessaan uudelleen. (kts. Läsnäolo ja poissaolot s. 12)
Joissakin tapauksissa voidaan sopia opintojakson itsenäisestä suorittamisesta. Tällaisessa tapauksessa tehdään aina kirjallinen sopimus vastaavan aineenopettajan kanssa. Suorituksena hyväksytään myös muissa lukioissa suoritetut opinnot. Muualla suoritettujen opintojen arvosanat toimitetaan kirjallisesti koulusihteerille.
Itsearviointi
Opiskelijoita kannustetaan ja totutetaan itsearviointiin. Itsearvioinnin tarkoituksena on toisaalta realistisen minäkuvan ja toisaalta kouluyhteisön toiminnan kehittäminen.
Kirjallinen ja suullinen palaute sekä arviointikeskustelut
Opiskelija saa jatkuvaa palautetta sekä suullisesti että kirjallisesti koulutyön edistymisestä. Jatkuva palaute on olennainen osa opiskelijan arviointia.
Arviointikeskusteluja käydään opettajien ja opiskelijoiden kesken aina, kun siihen ilmenee tarvetta. Arvioinnin edellytyksiä ovat esim:
- läsnäolo oppitunneilla ja osallistuminen opetukseen
- tehtävien suorittaminen
- koe
- vihkon/portfolion tai vastaavan palauttaminen aineenopettajalle sovitun aikataulun mukaisesti.
Opintojakson alussa opiskelijoille ilmoitetaan, mitä näyttöjä vaaditaan arvioinnin edellytysten täyttämiseksi. Mikäli osa arvioinnin edellytyksistä täyttyy vain osittain, sillä on vaikutusta arvosanaan. Arvioinnin pohjana eivät ole pelkästään kokeissa annetut näytöt.
Arviointi
Opiskelija saa kirjallisen numeroarvioinnin jakson päätyttyä Wilmassa, sekä päättäessään (päättötodistus) tai keskeyttäessään opinnot steinerkoulussa (erotodistus). Numeroarviointi kuvaa opiskelijan suoritusten tasoa suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin ja se perustuu opiskelijan edistymisen kokonaisvaltaiseen seurantaan. Numeroarvioinnissa käytetään asteikkoa 4-10. Arvosana 5 osoittaa välttäviä, 6 kohtalaisia, 7 tyydyttäviä, 8 hyviä, 9 kiitettäviä ja 10 erinomaisia tietoja ja taitoja. Hylätty suoritus merkitään arvosanalla 4. Hylättyä suoritusta ei voi poistaa myöhemmin todistuksesta.
Mahdollisia suoritusmerkintöjä ovat lisäksi P, K ja S. P-merkintä merkitsee sitä, että opiskelija on ollut riittävästi läsnä tunneilla, mutta kokonaissuorituksesta puuttuu osasuorituksia (esim. koe, vihko, portfolio, essee tai muu vaadittu työ sekä itsearviointi). P-merkintä muuttuu arvosanaksi kun opiskelija suorittaa puuttuvat osat.
Puuttuvan osan suorittamisesta voidaan tehdä opettajan kanssa kirjallinen sopimus. Jos puuttuvaa suoritusta ei ole palautettu määräaikaan mennessä ja opiskelija on ollut läsnä oppitunneilla, muuttuu P- merkintä arvosanaksi hylätty.
K- merkintä merkitään todistukseen silloin, kun opintojakso on keskeytynyt esimerkiksi runsaiden poissaolojen vuoksi. K- ja P-merkinnät eivät ole suorituksia.
Opiskelijalla on mahdollisuus halutessaan valita suoritusmerkintä: Liikunnasta, vieraista kielistä (B2, B3), mikäli niiden oppimäärä on korkeintaan 4 opintopistettä ja oppiaineesta, jossa opiskelijan suorittama oppimäärä käsittää vain 2 op.
Kertauskoe, uusintakoe ja muut annetut tehtävät
Varsinaisen kokeen jälkeen on mahdollista uusia hylätty koe kaksi kertaa. Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa yhden kerran uusintakokeessa.
Uusintakokeeseen on ilmoittauduttava kirjallisesti Wilmassa tentittävän aineen opettajalle viimeistään viikkoa ennen varsinaista koetta. Ilmoittautumisen jälkeen kokeeseen saapumatta tai vastaamatta jättäminen katsotaan yhdeksi suoritukseksi. Jos opintojakso ei ole suoritettu annettuun päivämäärään mennessä, opintojakso katsotaan keskeytyneeksi. Lukukauden aikana kesken jääneet työt tulee tehdä valmiiksi ja toimittaa aineen opettajalle opettajan antamaan päivämäärään mennessä.
Uusintakokeisiin ilmoittaudutaan viimeistään viikkoa ennen koetta osoitteessa bit.ly/eskuusinta
Läsnäolo ja poissaolot
Opintojakson (2op) tuntimäärä on keskimäärin 38 tuntia. Lukiolakien (pykälät 23, 24, 25, 26, 29a ja 32) mukaan opiskelijan on osallistuttava opetukseen, jollei hänelle ole myönnetty siitä vapautusta. Velvollisuus osallistua opetukseen tarkoittaa läsnäoloa tunneilla ja annettujen tehtävien suorittamista sovitussa aikataulussa.
Opiskelu perustuu jatkuvaan läsnäoloon tunneilla. Mikäli opiskelijalla on poissaoloja enemmän kuin 3 x 75 min normaalimittaisesta opintojaksosta (kts. lukiolaki 23, 24, 25, 26, 29a ja 32), merkitään opintojakso keskeytyneeksi (K) ja se on suoritettava kokonaisuudessaan uudelleen.
Asiaton oppitunnilta poissaolo ja myöhästyminen vaikuttavat opiskelun arviointiin alentavasti. Myöhästyneet opiskelijat päästetään tunnille sisään 15 minuutin päästä tunnin alkamisesta. Yli 15 minuutin myöhästyminen lasketaan koko kyseisen oppitunnin poissaoloksi. Kolme alle 15 minuutin myöhästymistä samalta opintojaksolta pidetään yhden oppitunnin (45 min) poissaolona.
Opiskelijan ja opintojen ohjaus
Opiskelijalle annetaan sekä luokkakohtaista että henkilökohtaista ohjausta tarpeen mukaan. Opiskelija tekee opintojen aikana henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOPS). Ohjaukseen osallistuvat kaikki lukion opettajat, luokanohjaaja sekä opinto-ohjaaja.
Luokkamuotoinen lukio- opiskelu edellyttää sitä, että pakolliset ja koulukohtaiset opintojaksot suoritetaan sinä vuonna, kun ne opiskelijalle tarjotaan.
Opiskelijan oikeuksista ja velvollisuuksista
Opiskelijan oikeudet ja velvollisuudet perustuvat lukiolakiin ja -asetukseen. Opiskelijan tulee osallistua opetukseen, jollei hänelle ole myönnetty siitä vapautusta. Opiskelijan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti. ( LL § 25 )
Opiskelijalla on oikeus lukea hyväkseen lukion oppimäärään muualla suoritetut opinnot, jotka ovat tavoitteiltaan ja keskeisiltä sisällöltään lukion opetussuunnitelman mukaisia. Päätös muualla suoritettavien opintojen hyväksilukemisesta tulee sitä erikseen pyydettäessä tehdä ennen mainittujen opintojen aloittamista. ( LL § 23 )
Lukion oppimäärä tulee suorittaa enintään neljässä vuodessa, jollei opiskelijalle perustellusta syystä myönnetä suoritusaikaan pidennystä. Opiskelija, joka ei ole suorittanut oppimäärää tässä ajassa, katsotaan eronneeksi. Eronneeksi katsotaan myös sellainen opiskelija, joka pätevää syytä ilmoittamatta on pois opetuksesta, jos on ilmeistä, ettei hänen tarkoituksensa ole jatkaa opintoja. (LL § 24 )
Opiskelijaa, joka rikkoo järjestystä, harjoittaa opinnoissaan vilppiä tai käyttäytyy muuten epäasiallisesti, voidaan kurinpidollisesti rangaista tai opintojakso voidaan katsoa hylätyksi. Kurinpitorangaistuksia ovat kirjallinen varoitus ja oppivelvollisen opiskelijan erottaminen oppilaitoksesta enintään kolmeksi kuukaudeksi (LL § 41 )
Opettaja voi määrätä opetusta häiritsevän opiskelijan poistumaan jäljellä olevan oppitunnin ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta, jossa opetus järjestetään. Näin voidaan menetellä myös muissa koulun järjestämissä tilaisuuksissa.
Arvosanan muuttaminen suoritusmerkinnäksi (S) päättötodistukseen
Suoritusmerkinnällä voidaan arvostella
- liikunnan ja 2 opintopistettä sisältävät pakollisten oppiaineiden oppimäärät
- valinnainen kieli, mikäli suoritettu oppimäärä on enintään 4 opintopistettä
- ne oppiaineet tai aihekokonaisuudet, joiden kohdalla opetussuunnitelmassa on maininta arvostelusta suoritusmerkinnällä
Arvosanan muuttamista suoritusmerkinnäksi pyydetään Wilman lomakkeella “Opinto-ohjaus 3: jatko-opinnot ja työelämä” viimeistään 30.3. (keväällä valmistuvat) tai 30.10. (syksyllä valmistuvat).
Huom! Jos edellä lueteltujen 2 tai 4 opintopistettä sisältävien oppiaineiden oppimäärien kursseista on arvosana 4, arvosanaa ei voi muuttaa suoritusmerkinnäksi, vaan hylätty arvosana 4 on suoritettava hyväksytysti.
Muutoksenhaku
- Päätökseen, joka koskee lukiolain 9 §:ssä tarkoitettua uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusta, opiskelijalle annettavaa varoitusta, opiskelijan määräaikaista erottamista, koulutuksesta pidättämistä rikostutkimuksen ajaksi tai lukiolain 28 §:ssä säädettyä etua ja oikeutta, haetaan muutosta valittamalla hallinto-oikeudelta siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään.
- Päätökseen, joka koskee opiskelijaksi ottamista, lukiolain 13 §:ssä säädettyjä erityisiä opetusjärjestelyjä, muualla suoritettujen opintojen hyväksi lukemista sekä lukion suoritusajan pidentämistä ja opiskelijan katsomista eronneeksi lukiosta haetaan muutosta valittamalla aluehallintovirastoon hallintolainkäyttölain mukaisesti. Aluehallintoviraston päätökseen voidaan hakea haetaan muutosta valittamalla hallinto-oikeudelta siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään.
Valitus päätöksestä, joka koskee opiskelijalle annettavaa kohdassa 1. mainittua varoitusta, määräaikaista erottamista, koulutuksesta pidättämistä rikostutkinnan ajaksi sekä kaikista kohdan 2. päätöksistä, tulee tehdä 14 päivän kuluessa siitä, kun päätös on annettu opiskelijalle tiedoksi. Valitukset käsitellään kiireellisinä.
Lukiolain 17 §:ssä tarkoitettuun opiskelijan arviointia koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Opiskelija voi pyytää rehtorilta opinnoissa etenemistä koskevan päätöksen tai päättöarvioinnin uusimista. Jos opiskelija on tyytymätön pyynnöstä tehtyyn uuteen arviointiin tai ratkaisuun, jolla pyyntö on hylätty, hän voi pyytää arvioinnin oikaisua aluehallintovirastolta. Arvioinnin uusimisesta ja oikaisusta säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Opiskelijan koulumatkoista aiheutuviin kustannuksiin myönnettävän tuen ja opintotuen hakemista koskevaa tietoa saa koulusta ja KELA:n toimistosta.
Espoon Steinerkoulun lukion järjestyssäännöt:
Sääntöjen tarkoitus ja soveltamisalue
Järjestyssääntöjen tarkoituksena on lukiolain 21 §:n mukaisesti edistää Espoon Steinerkoulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Espoon Steinerkoulussa noudatetaan järjestyssääntöjen lisäksi mm. järjestyslain (612/2003), tupakoinnin vähentämistoimenpiteistä annetun lain (603/1976) ja vahingonkorvauslain (412/1974) säädöksiä. Koululla on myös turvallisuus-, päihteiden ehkäisy-, oppilaiden hyvinvointi- ym. suunnitelmat, joissa käsitellään osittain samoja kysymyksiä kuin järjestyssäännöissäkin. Suunnitelmat ovat nähtävinä ja saatavissa koululta.
Järjestyssääntöjä noudatetaan Espoon Steinerkoulussa, sen piha-alueella ja Espoon Steinerkoulun järjestämissä tilaisuuksissa. Lisäksi järjestyssääntöjä noudatetaan koulun ulkopuolella tapahtuvassa lukuvuosisuunnitelman mukaisessa opetuksessa leirikoulut mukaan lukien.
Opiskelun esteetön sujuminen
1§ Jokaisella oppilaalla ja opiskelijalla on oikeus työrauhaan sekä turvalliseen ja viihtyisään opiskeluympäristöön. (lukiolaki 21 §)
2§ Oppilaan velvollisuutena on osallistua opetukseen, suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti. (lukiolaki 25 §)
3§ Opiskelu perustuu jatkuvaan läsnäoloon oppitunneilla. Yhden opintojakson (2op) tuntimäärä on keskimäärin 38 tuntia. Yli 15 minuutin myöhästyminen katsotaan yhden tunnin poissaoloksi. Kolmea alle 15 minuutin myöhästymistä samasta opintojaksosta pidetään tunnin poissaolona. Koulusta poissaoloon tulee pyytää etukäteen lupa (lukiolaki 25 §). Alle kolmen päivän poissaoloon lupa pyydetään kirjallisesti luokanohjaajalta ja yli kolmen päivän poissaoloon kirjallisesti rehtorilta. Kun kyse on luvallisesta ja todistetusta poissaolosta, oppilaalla on oltava mahdollisuus osoittaa saaneensa opetussuunnitelman mukaiset tiedot (lukiolaki 7 §). Oppilaalle tehdään korvaava tehtäväsuunnitelma. Sairauspoissaoloista tulee ilmoittaa kouluun ajoissa. Yli kolmen päivän sairauspoissaolosta on aina toimitettava lääkärin- tai huoltajan todistus luokanohjaajalta.
4§ Oppitunnille tulee saapua ajoissa. Oppilaalla tulee olla tarvittavat välineet mukanaan.
Sisäinen järjestys
5§ Epäasiallinen käytös, esimerkiksi metelöinti, kiroilu, töniminen ja nimittely, on kielletty. Myös juhliin kuuluu rauhallinen liikkuminen ja hyvä käytös.
6§ Koulun ruokalassa käyttäydytään rauhallisesti ja siististi. Ruoka syödään ruokasalissa. Ruokailuvälineet sekä roskat viedään niille osoitetuille paikoille. Ruokalasta noudetun ruoan tuominen yläkertaan ei ole luvallista. Omia eväitä on välitunneilla lupa syödä luokassa ja oppilaskunnan huoneessa. Myös kahvin ja teeveden keittäminen tapahtuu oppilaskunnan huoneessa.
7§ Tupakan ja päihteiden käyttö koulualueella on kielletty. (Tupakkalaki 12 §)
8§ Koulun alueella ei saa ilman eri lupaa liikkua polkupyörillä, mopoilla, rullalaudoilla tai –luistimilla. Polkupyörät ja mopot säilytetään niille kuuluvilla paikoilla. Ulkoleikkivälineitä ja urheiluvälineitä ei saa käyttää sisätiloissa. Pallopelejä saa pelata vain niille osoitetuilla alueilla.
9§ Oppilailla on lupa pitää elektronisia laitteita päällä ainoastaan koulurakennuksen yläkerroksessa koulupäivään sisältyvällä vapaa-ajalla, mikäli ne eivät häiritse muita.
Turvallisuus ja viihtyvyys
10§ Vaarallisten ja vahingoittamiseen soveltuvien esineitten, myös tulentekovälineiden, tuominen kouluun on kielletty. Opettajalla on sekä oikeus takavarikoida vaaralliset esineet että tarvittaessa ottaa yhteys poliisiin. (järjestyslaki 10 §)
11§ Kiusaaminen, väkivaltainen käytös ja häirintä on kielletty. (lukiolaki 21 §)
12§ Kukin oppilas on velvollinen korvaamaan tahallaan tai tuottamuksesta koulun tai toisen henkilön omaisuudelle aiheuttamansa vahingon. Rahan ja arvoesineiden tuominen kouluun on oppilaan omalla vastuulla. Koulu ei vastaa kadonneesta omaisuudesta.
Järjestyksen valvonta ja seuraamukset
13§ Järjestyssääntöjen noudattamista valvovat kouluyhteisössä työskentelevät henkilöt.
14§ Seuraukset järjestyssääntöjen rikkomisesta: oppilaan ojentamistoimenpiteitä ovat puhuttelu sekä opiskelijan poistaminen luokasta tai muusta opetustilasta tilapäisesti tai koko jäljellä olevan oppitunnin ajaksi. Mikäli oppilas poistetaan luokasta tai muusta opetustilasta, tulkitaan tämä poissaoloksi oppitunnilta. Kurinpidollisia rangaistuksia ovat kirjallinen varoitus tai lukiosta erottaminen (lukiolaki 26-26c §).
Opinnot ja suositeltu suoritusaika
Äidinkieli ja kirjallisuus
Suomen kieli ja kirjallisuus
Pakolliset opinnot
ÄI1 10 Tekstien kirjoittajaksi ja tulkitsijaksi (2op)
ÄI2ÄI3 10 Kieli ja tekstit vuorovaikutuksen välineenä (2op)
ÄI4 10 Kirjoittaja, teksti ja konteksti (2op)
ÄI5 11 Vaikuttavat sanat ja kriittinen lukutaito (2op)
ÄI6ÄI7 11 Kirjoitus- ja viestintätaitojen syventäminen (2op)
ÄI8 12 Kirjallisuus kulttuurin kuvana (2op)
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
ÄI9 12 Vuorovaikutus ja kirjoittaminen (2op)
ÄI10ÄI11 12 Kirjoittaja, teksti ja konteksti (4op)
Valinnaiset koulukohtaiset opinnot
ÄI15 10 Ilmaisu- ja tunnetaidot (2op)
Erityisen koulutustehtävän mukaiset opinnot
STEÄI12 10/11 Sanataide (2op)
STEÄI13 11 Parsifal (2op)
STEÄI14 12 Näytelmä (2op)
STEÄI15 11/12 Luova kirjoittaminen (2op)
Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
Pakolliset opinnot
S21 10 Tekstien kirjoittajaksi ja tulkitsijaksi (2op)
S22S23 10 Kieli ja tekstit vuorovaikutuksen välineenä (2op)
S24 10 Taitavaksi tulkitsijaksi (2op)
S25 11 Vaikuttavat sanat ja kriittinen lukutaito (2op)
S26S27 11 Kirjoitus- ja viestintätaitojen syventäminen (2op)
S28 12 Kirjallisuus kulttuurin kuva (2op)
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
S29 12 Vuorovaikutus ja kirjoittaminen (2op)
S211 12 Kirjoittaja, teksti ja konteksti (4op)
Toinen kotimainen kieli
Ruotsi, B-oppimäärä (TKRUB1)
RUB1 10 Opiskelutaidot ja kieli-identiteetin rakentaminen (1 op)
RUB2 10 Ruotsin kieli arjessani, 3 op
RUB3 10 Kulttuuri ja mediat, 2 op
RUB4 11 Ympäristömme, 2 op
RUB5 11 Opiskelu- ja työelämä, 2 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
RUB6 11 Viesti ja vaikuta puhuen, 2 op
RUB7 12 Kestävä elämäntapa, 2 op
Vieraat kielet (VK)
Englanti, A-oppimäärä (VKENA1)
Pakolliset opinnot
ENA1 10 Opiskelutaidot ja kieli-identiteetin rakentaminen (1op)
ENA2 10 Englanti globaalina kielenä (3op)
ENA3 10 Englannin kieli ja kulttuuri luovan ilmaisun välineenä (2op)
ENA4 11 Englannin kieli vaikuttamisen välineenä (2op)
ENA5 11 Kestävä tulevaisuus ja tiede (2op)
ENA6 11 Englannin kieli jatko-opinnoissa ja työelämässä (2op)
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
ENA7 12 Ympäristö ja kestävä elämäntapa (2op)
ENA8 12 Viesti ja vaikuta puhuen (2op)
Saksa A-kieli (VKSAA)
SAA1 10 Opiskelutaidot ja kieli-identiteetin rakentaminen (1 op)
SAA2 10 Saksan kieli globaalissa maailmassa ja vuorovaikutusosaaminen (3 op)
SAA3 10 Saksan kieli ja kulttuuri luovan ilmaisun välineenä (2 op)
SAA4 11 Kieli vaikuttamisen välineenä (2op)
SAA5 11 Kestävä tulevaisuus ja tiede (2op)
SAA6 11 Kieli jatko-opinnoissa ja työelämässä (2op)
SAA7 12 Ympäristö ja kestävä elämäntapa (2op)
SAA8 12 Viesti ja vaikuta puhuen ( 2op)
Saksa B3-oppimäärä (VKSAB3)
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
SAB1 10 Tutustutaan toisiimme ja uuteen kieleen, 2 op
SAB2 10 Arkipäivän saksaa, 2 op
SAB3 11 Elämän tärkeitä asioita, 2 op
SAB4 11 Monenlaista elämää, 2 op
SAB5 11 Hyvinvointi ja huolenpito, 2 op
SAB6 11 Kulttuuri ja mediat, 2 op
SAB7 12 Opiskelu, työ ja tulevaisuus, 2 op
SAB8 12 Moderni yhteiskunta, 2 op
Espanja B3-oppimäärä (VKEAB3)
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
EAB1 10 Tutustutaan toisiimme ja uuteen kieleen, 2 op
EAB2 10 Arkipäivän espanjaa, 2 op
EAB3 11 Elämän tärkeitä asioita, 2 op
EAB4 11 Monenlaista elämää, 2 op
EAB5 11 Hyvinvointi ja huolenpito, 2 op
EAB6 11 Kulttuuri ja mediat, 2 op
EAB7 12 Opiskelu, työ ja tulevaisuus, 2 op
EAB8 12 Moderni yhteiskunta, 2 op
Ranska B3-oppimäärä (VKRAB3)
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
RAB1 10 Tutustutaan toisiimme ja uuteen kieleen, 2 op
RAB2 10 Arkipäivän ranskaa, 2 op
RAB3 11 Elämän tärkeitä asioita, 2 op
RAB4 11 Monenlaista elämää, 2 op
RAB5 11 Hyvinvointi ja huolenpito, 2 op
RAB6 11 Kulttuuri ja mediat, 2 op
RAB7 12 Opiskelu, työ ja tulevaisuus, 2 op
RAB8 12 Moderni yhteiskunta, 2 op
Matematiikka
Pakolliset opinnot
Matematiikan yhteinen opintokokonaisuus
Pakolliset opinnot
MAY1 10 Luvut ja yhtälöt, 2 op
Matematiikka (pitkä oppimäärä)
Pakolliset opinnot
MAA 2 Funktiot ja yhtälöt, 3 op
MAA3 Geometria, 2 op
MAA4 Analyyttinen geometria ja vektorit,
MAA5 Funktiot ja yhtälöt 2, 2 op
MAA6 Derivaatta, 3 op
MAA7 Integraalilaskenta, 2 op
MAA8 Tilastot ja todennäköisyys, 2 op
MAA9 Talousmatematiikka, 1 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
MAA10 3D-Geometria, 2 op
MAA11 Algoritmit ja lukuteoria, 2 op
MAA12 Analyysi ja jatkuva jakauma, 2 op
Matematiikka (lyhyt oppimäärä)
Pakolliset opinnot
MAB 2 10 Lausekkeet ja yhtälöt, 2 op
MAB3 10 Geometria, 2 op
MAB4 10 Matemaattisia malleja, 2 op
MAB5 11 Tilastot ja todennäköisyys, 2 op
MAB6 11 Talousmatematiikan alkeet, 1 op
MAB7 11 Talousmatematiikka, 1 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
MAB8 11 Matemaattinen analyysi, 2 op
MAB9 12 Jakaumat tilasto- ja todennäköisyyslaskennassa, 2 op
Fysiikka
Pakolliset opinnot
FY1FY2 10 Johdatus fysiikkaan, 2 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
FY3 10/11 Energia ja lämpö, 2 op
FY4 10/11 Voima ja liike, 2 op
FY5 10/11 Jaksollinen liike ja aallot, 2 op
FY6 11/12 Sähkö, 2 op
FY7 11/12 Sähkömagnetismi ja valo, 2 op
FY8 11/12 Aine, säteily ja kvantittuminen, 2 op
Erityisen koulutustehtävän mukaiset opinnot
STEFY9 10/11 Astronomia, 1 op
Kemia
Pakolliset opinnot
KE1 10 Kemian historia ja nykyisyys, 1 op
BI3KE2 10 Ympäristökemia, 2 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
KE3 11 Molekyylit ja mallit, 2 op
KE4 11 Kemiallinen reaktio, 2 op
KE5 11/12 Kemiallinen energia ja kiertotalous, 2 op
KE6 11/12 Kemiallinen tasapaino, 2 op
Katsomusaineet
Sovi suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa jos katsomusaineesi on Ortodoksinen uskonto (UO) /Islam (UI) / Katolinen uskonto (UK)
Evankelisluterilainen uskonto (UE)
Pakolliset opinnot
UE1 10 Uskonto ilmiönä – juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin jäljillä, 2 op
UE2 10 Maailmanlaajuinen kristinusko, 2 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
UE3 11 Maailman uskontoja ja uskonnollisia liikkeitä, 2 op
UE4 11/12 Uskonto, kulttuuri ja yhteiskunta Suomessa, 2 op
UE5 11/12 Uskonto taiteissa ja populaarikulttuurissa, 2 op
UE6 11/12 Uskonto, tiede ja media, 2 op
Elämänkatsomustieto (ET)
Pakolliset opinnot
ET1 10 Minä ja hyvä elämä, 2 op
ET2 10 Minä ja yhteiskunta, 2 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
ET3 11 Kulttuurit, 2 op
ET4 11/12 Katsomukset, 2 op
ET5 11/12 Uskonnot ja uskonnottomuus, 2 op
ET6 11/12 Tulevaisuus, 2 op
Historia
Pakolliset opinnot
HI1HI4 10 ja 11 HI1 osuus opintojaksosta Ihmisen sivistyshistoria ja ympäristö, 4 op
HI2 12 Kansainväliset suhteet, 2 op
HI3 12 Itsenäisen Suomen historia, 2 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
HI1HI4 10 ja 11 HI4-osuus opintojaksosta Ihmisen sivistyshistoria ja ympäristö, 4 op
HI5 11 Ruotsin itämaasta Suomeksi, 2 op
HI6 11/12 Maailman kulttuurit kohtaavat, 2 op
Erityisen koulutustehtävän mukaiset opinnot
STEHI7 12 Kulttuurihistorian leirikoulu, 2 op
Yhteiskuntaoppi
Pakolliset opinnot
YH1 12 Suomalainen yhteiskunta, 2 op
YH2 11 Taloustieto, 2 op
YH3 11/12 Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma, 2 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
YH4 10 Lakitieto, 2 op
Biologia
Pakolliset opinnot
BI1 10 Elämä ja evoluutio, 2 op
BI2 10 Ekologian perusteet, 1 op
BI3KE2 10/11 Ympäristökemia, 2 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
BI4 11/12 Solu ja perinnöllisyys, 2 op
BI5 11/12 Ihmisen biologia, 2 op
BI6 11/12 Biotekniikka ja sen sovellukset, 2 op
BI7 11/12 Biologia tieteenä, 1 op
Maantiede
Pakolliset opinnot
GE1 10 Maailma muutoksessa, 2 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
GE2 10/11 Sininen planeetta, 2 op
GE3 11/12 Yhteinen maailma, 2 op
GE4 11/12 Geomedia – tutki, osallistu ja vaikuta, 2 op
Valinnaiset koulukohtaiset opinnot
GE5 11/12 Maailma tänään, 2 op
Psykologia
Pakolliset opinnot
OP1PS1 10 Minä opiskelijana, 4 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
PS2 11/12 Kehittyvä ihminen, 2 op
PS3 11/12 Tietoa käsittelevä ihminen, 2 op
PS4 11 Tunteet ja mielenterveys, 2 op
PS5 11/12 Yksilöllinen ja yhteisöllinen ihminen, 2 op
Filosofia
Pakolliset opinnot
FI1 10 Johdatus filosofiseen ajatteluun, 2 op
FI2 11 Etiikka, 2 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
FI3 11/12 Yhteiskuntafilosofia, 2 op
FI4 11/12 Totuus, 2 op
Kuvataide
Pakolliset opinnot
KU1 10 Omat kuvat, jaetut kulttuurit, 2 op
KU2 12 Ympäristön tilat, paikat ja ilmiöt, 2 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
KU3 10/11 Kuva viestii ja vaikuttaa, 2 op
KU4 10/11 Taiteen monet maailmat, 2 op
Erityisen koulutustehtävän mukaiset opinnot
STEKU5 10 Luonto ja ihmisen suhde luontoon, 2 op
STEKU6 12 Ihminen, 2 op
STEKU7 11 Kirjansidonta, 2 op
STEKU8 10 Kuvataiteen materiaalioppi, 2 op
Lukiodiplomit
KULD2 12 Kuvataiteen lukiodiplomi, 2 op
Eurytmia
Erityisen koulutustehtävän mukaiset opinnot
STEU1 10 Eurytmia- Liike on tutkimusmatka, 2 op
STEU2 10 Eurytmia- Liikkeen monet maailmat, 2 op
STEU3 11 Eurytmia taiteena, 2 op
STEU4 11 Eurytmiaprojekti, 2 op
STEU5 12 Syventävä eurytmia, 2 op
Liikunta
Pakolliset opinnot
LI1 10 Oppiva liikkuja, 2 op
LI2 11 Aktiivinen elämä, 2 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
LI3 10/11 Uudet mahdollisuudet, 2 op
LI4 10/11 Yhdessä liikkuen, 2 op
LI5 11/12 Virkistystä liikunnasta, 2 op
LI6 11 Vanhojen tanssit, 2 op
Lukiodiplomit
LILD4 12 Liikunnan lukiodiplomi, 2 op
Terveystieto
Pakolliset opinnot
TE1 10 Terveys voimavarana, 2 op
Valinnaiset valtakunnalliset opinnot
TE2 11 Terveys ja ympäristö, 2 op
TE3 11 Terveys ja yhteiskunta, 2 op
Musiikki
Pakolliset opinnot
MU1 10 Intro – kaikki soimaan, 2 op
MU2 10/11 Syke – soiva ilmaisu, 2 op
MU3 10/12 Genre – globaali uteliaisuus, 2 op
MU4 10/12 Demo – luovasti yhdessä, 2 op
MU5 10/12 Bändi / soitinyhtye, 1 op
Erityisen koulutustehtävän mukaiset opinnot
STEMU6 10 Kuoro 1, 2 op
STEMU7 11 Kuoro 2, 2 op
STEMU8 12 Kuoro 3, 1 op
STEMU9 11 Säveltaide, 2 op
Opinto-ohjaus
Pakolliset opinnot
OP1PS1 10 ja 11 Minä opiskelijana, 4 op
OP2 12 Tulevaisuus, 2 op
Valinnaiset koulukohtaiset opinnot
OP3 11/12 Tutoropiskelijatoiminta, 2 op
Muut koulukohtaiset erityisen koulutustehtävän mukaiset opinnot
Työharjoittelut
STE1 10 Minä ja työ, 2 op
STE2 11 Minä ja työ- sosiaaliala, 2 op
Mittaus, maisema ja me- viikko
STE3 10 Mittaus, maisema ja me, 2 op
Taiteiden välinen opintojakso
STE4 10/11 Geometria taiteessa, 3 op
Ohjelmointi ja robotiikka
STE5 10/12 Ohjelmointi ja robotiikka 1, 1 op
STE6 10/12 Ohjelmointi ja robotiikka 2, 1 op